سورس کد سالیدیتی

لیست سورس کد ها

سورس کد سالیدیتی چیست ؟ قبل از اینکه به تعریف و بررسی سورس کد سالیدیتی و بررسی نمونه پروژه سالیدیتی بپردازیم نیاز است تا معنی و مفهوم سورس کد را در برنامه نویسی درک کنیم.

 

سورس کد چیست ؟

هر برنامه ای که توسط یکی از زبان های برنامه نویسی نوشته می شود شامل چند خط یا چند میلیون خط است به متن این برنامه ها کد منبع یا سورس کد می گویند. سورس کد ها معمولا شامل مواردی همچون تعریف متغیر ها، دستورها،توابع، حلقه ها و دیگر عباراتی می شود که به برنامه می گویند باید چطور عمل کند. همچنین برنامه نویسان ممکن است در سورس کد توضیحاتی برای بخش های مختلف بنویسند. سورس کد ها می توانند از یک پرونده و یا هزاران پرونده تشکیل شده باشند.

 

مدیریت سورس کد یا SCM (Source code Management) چیست؟

یکی از موارد مهمی که هر برنامه نویسی باید رعایت کند مدیریت سورس کد است. که در نمونه پروژه سالیدیتی که در بالا آورده شده هم مشاهده می کنید. مدیریت سورس کد که به اختصار SCM نوشته می شود مخفف عبارت Source code Management است و در اصل برای پیگیری و ردیابی تغییراتی که در یک سورس کد ایجاد می شود بکار گرفته می شود. SMC همه ی تغییرات ایجاد شده در سورس در زمان های مختلف را ردیابی و پیگیری می کند. یکی از ویژگی های خوب SCM ها کاهش پیچیدگی مدیریت پروژه هایی است که کد های زیادی دارند و همزمان چند برنامه نویس روی آنها کار می کند.

اهمیت SCM جایی مشخص می شود که چند برنامه نویس روی یک پروژه کار می کنند و طبیعتا ویرایش هایی روی پروژه انجام می دهند. اگر با ذخیره ویرایش ها اختلالی روی برنامه بوجود بیاید اولین کار  برای پیدا کردن مشکل و برطرف کردن آن این است که تغییرات ایجاد شده روی سورس کد را از طریق SCM بررسی کنیم. امیدواریم تا اینجا با مفهوم کلی سورس کد آشنا شده باشید در ادامه به بررسی سورس کد سالیدیتی می پردازیم

 

سورس کد سالیدیتی

سالیدیتی و قرارداد های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تمامی تعاریف ذکر شده برای سورس کد ها برای سورس کد سالیدیتی و نمونه پروژه سالیدیتی نیز صدق می کند.

در لیست بالا شما می توانید سورس کد های مختلف ایجاد شده توسط برنامه نویسان را مشاهده کنید. یکی از مهمترین استفاده هایی که از سورس کد ها می شود در جهت یادگیری و آموزش است که البته توصیه ما برای کسانی که به تازگی سالیدیتی را شروع کرده اند نیز این است که از این سورس کد ها صرفا برای یادگیری استفاده کنند تا با نوشتن بخش های مختلف یک قرارداد آشنا شوند.
در لیست بالا که مرتبا در حال بروزرسانی است شما سورس کد های مختلفی را مشاهده می کنید که با کلیک کردن روی هر مورد می توانید سورس کد سالیدیتی موجود در آن را مشاهده، کپی و استفاده کنید. زیر هر سورس کد لینک سایت Remix برای اجرای آنلاین سورس کد ها قرارداده شده است.
همچنین در نظر داشته باشید محتوای آموزشی مربوط به هر سورس کد به مرور در حال تکمیل شدن است.

نمونه پروژه سالیدیتی

در لیست فوق می توانید نمونه پروژه های سالیدیتی را مشاهده کنید و هر کدام را جداگانه تست کنید. در نظر داشته باشید سالیدیتی محبوب ترین زبان برنامه نویسی بلاکچین محسوب می شود و پروژه های بزرگ و کوچک زیادی با استفاده سالیدیتی نوشته شده است. برای مثال پلاگین مرورگر متاماسک از جمله پروژه هایی است که از سالیدیتی استفاده کرده است.

همانطور که گفته شد با بررسی پروژه های فوق می توانید به یادگیری خودتون سرعت بدید و با اصول و قواعد برنامه نویسی قرارداد های هوشمند با سالیدیتی کمک کنید.

این لیست مرتبا در حال بروز رسانی است و سورس کد های جدید به مرور اضافه خواهند شد.